Eiropas Patērētāju
informēšanas centrs

ECC Net logo kvadratsJaunākais ziņojums uzrāda, ka patērētāji aizvien vairāk saskaras ar krāpšanas gadījumiem, veicot pārrobežu pirkumus tiešsaistē. Eiropas Patērētāju centru tīkls (ECC-Net) aktualizē problēmas un riskus, ar kuriem patērētāji saskaras iepērkoties tiešsaistē un piedāvā tiem ieteikumus un praktiskus padomus, kā atpazīt krāpšanu un izvairīties no tās. Ziņojums „Krāpniecība pārrobežu e-komercijā” apkopo problēmas, ar kurām ECC-Net vērsušies individuāli patērētāji.

Izplatītākie krāpšanas gadījumi

Ziņojums atklāj, ka biežākie krāpšanas gadījumi par kuriem ir ziņots ECC-Net ir saistīti ar elektronikas preču, lietotu automobiļu iegādi tiešsaistē, viltotām precēm, iespējamām bezmaksas izmēģinājumu versijām, biļešu pārdošanu tiešsaistē un datu izmantošanu  krāpniecības nolūkos. Dažās situācijās patērētājs samaksā ievērojamas naudas summas par biļetēm, kas tā arī netiek piegādātas vai kuras pat vispār neeksistē. Citi patērētāji tiek ievilināti iegādāties preces par ļoti zemām cenām, piemēram, mobilos telefonus, neinformējot par papildus samaksu par piegādi un muitas nodevām.  Daži patērētāji tiek ievilināti ar reklāmas paziņojumiem par preču vai pakalpojumu bezmaksas izmēģinājuma versijām, kas patiesībā ir sākums, lai piedāvātu dārgu abonēšanas pakalpojumu.

Situācija, ar kuru saskārās patērētājs

Patērētājs no Bulgārijas sazinājās ar pārdevēju no Lielbritānijas, izmantojot Skype programmu. Patērētājs iegādājas trīs mobilos telefonus par kopējo summu 600 ASV dolāri, kas tika nomaksāta, izmantojot naudas pārskaitījumu servisu. Patērētājam bija aizdomas par pārdevēja uzticamību, bet tā kā cena bija ļoti zema, viņš nolēma preces iegādāties tik un tā. Tirgotājs viņu mierināja, ka viņam ir likumīgs bizness Apvienotajā Karalistē un ar viņu būs viegli sazināties neatbilstību gadījumā. Pēc dažām dienām pārdevējs pieprasīja patērētājam samaksāt papildus 750 ASV dolārus par nodokļiem un muitas nodevu. Patērētājs samaksāja šo summu, bet mobilos telefonus nesaņēma. Pēc tam viņam tika prasīts samaksāt vēl 1000 ASV dolārus. Patērētājs tam nepiekrita un lūdza atgriezt viņa samaksāto naudu. Pārdevējs tā arī viņam neatmaksāja naudu un nepiegādāja arī telefonus.

Jauni draudi

Krāpniekiem kļūstot aizvien vairāk atjautīgākiem un spējīgiem izmantot viltīgākas pieejas, ir svarīgi, lai patērētāji būtu ļoti vērīgi un zinoši par jaunākajiem draudiem. Lai gan jauni krāpšanas veidi parādās katru dienu, bieži vien tiem ir kopējas iezīmes, kas ļauj identificēt krāpniecības iespējamību. Jaunas krāpniecības metodes tiešsaistē ietver tiešsaistes iepazīšanos, dzīvnieku glābšanu un tās, kas tiek īstenotas, izmantojot spēļu vietnes un mobilās ierīces.

Padomi kā izvairīties no krāpniecības

Ziņojums ietver padomus, kontrolsarakstus un institūciju sarakstu, kurām var ziņot par krāpniecības gadījumiem pret patērētājiem. ECC-Net patērētājiem iesaka:

- Atceries, ja piedāvājums šķiet labāks nekā tas ir patiesībā, tā visbiežāk arī ir;

- Pārbaudi, kur atrodas interneta vietne;

- Norēķinies, izmantojot drošas maksāšanas metodes;

- Pārbaudi informāciju, ko tev sniedz pārdevējs;  pievērs uzmanību uzticības zīmēm;

- Pievērs uzmanību veidam, kā pārdevējs sevi prezentē;

- Esi uzmanīgs ar saviem personiskajiem datiem.

ECC-Net darbojas kā padomdevējs

ECC-Net kompetence krāpšanas gadījumos ir ierobežota, jo tā loma galvenokārt ir sniegt konsultācijas par patērētāju tiesībām un palīdzēt atrisināt strīdus ar godīgiem pārdevējiem. Krāpniecības gadījumos, ņemot vērā, ka pārdevēju ir ļoti grūti atrast, turklāt krāpniecība tiek uzskatīta par krimināli sodāmu rīcību, patērētāji vienmēr tiek aicināti ziņot par šādiem gadījumiem policijai vai citai atbildīgai institūcijai.  Patērētāji var arī mēģināt saņemt kompensāciju no kredītkaršu kompānijas. Eiropas Savienības līmenī Eiropas Kibernoziedzības apkarošanas centrs nodrošina platformu valsts policijai koordinēt izmeklēšanu par kobernoziedzīgām darbībām.

ECC-Net Ziņojums „Krāpniecība pārrobežu e-komercijā”

Sūdzību forma
consumer affairs logo
ptac logo

Prātīgais patērētājs