Eiropas Patērētāju
informēšanas centrs

e-komPatērētāju tiesību aizsardzības centra Eiropas patērētāju informēšanas centrā (ECC Latvia) saņemtas vairākas sūdzības no patērētājiem par mājaslapu www.happyfly.lv, kurā Lietuvā reģistrēts komersants piedāvā iegādāties aviobiļetes par ļoti izdevīgām cenām, dažkārt pat ievērojami zemākām nekā pašu aviokompāniju piedāvājumos.  Pēc pirkuma patērētājiem lūgts veikt papildus iemaksas, norādot uz biļetes cenas pieaugumu. Tāpat, ziņots par gadījumiem, kad iegādātā aviobiļete bijusi nederīga lidojumam. Aicinām patērētājus būt uzmanīgiem un rūpīgi izvērtēt pastāvošos riskus, iegādājoties aviobiļetes minētajā interneta vietnē.

 

dispute resolutionVeselības un patērētāju politikas komisārs Tonio Borgs aicinājis Iekšējā tirgus un patērētāju komitejai balsot par Alternatīvo domstarpību risināšanas un Tiešsaistes domstarpību risināšanas (ADR-ODR) sistēmu ieviešanu. Šis balsojums apstiprinās vienošanos, kas panākta starp Eiropas Parlamentu un Padomi par diviem priekšlikumiem, kurus 2011. gadā izvirzīja Eiropas Komisija. Dalībvalstis sāks ieviest ADR/ODR principus pēc to galīgās pieņemšanas Eiropas Parlamentā, kas varētu notikt 2013. gada otrajā ceturksnī. 

 

digital contents-iconŠobrīd, kad sākas aktīva Ziemassvētku iepirkšanās, Eiropas Komisija ir publicējusi rezultātus par ES mērogā veiktu mājaslapu apsekojumiem, kur tiek pārdotas datorā un mobilajās ierīcēs lejupielādējamas spēles, grāmatas, video un mūzika. Pārbaudes uzrāda, ka vairāk kā 75% no šīm mājaslapām neievēro patērētāju tiesības reglamentējošos normatīvos aktus. Tas ir vēl jo vairāk satraucoši, jo šādu preču  pirkumus internetā var veikt neaizsargātākā patērētāju daļa, piemēram, bērni. Vecākiem ir jāiet cauri līguma noteikumu labirintiem, lai noskaidrotu, cik daudz tiem būs jāmaksā un tas ir īpaši sarežģīts uzdevums – neļaut saviem bērniem tikt ievilinātiem ar pirkuma papildinājumiem. Turklāt gadījumā, ja rodas problēma, var būt problemātiski sazināties ar komersantu, jo vairāk kā trešdaļā mājaslapu nav pieejama kontaktinformācija. Nacionālās uzraudzības iestādes šobrīd strādā ar komersantiem, lai novērsu mājaslapās konstatētās neatbilstības. 

 

ski resortEiropas Patērētāju centru tīkls (ECC-Net) 2012.gadā īstenojis projektu, apkopojot patērētājiem noderīgu informāciju par slēpošanas kūrortiem visā Eiropā. Pētījuma galvenais uzsvars likts uz informāciju par cenu diapazonu un kalnu slēpošanas, distanču slēpošanas un iekštelpu infrastruktūru. Pētījuma ietvaros informāciju par saviem pakalpojumiem, cenām, infrastruktūru, pieejamību un citām niansēm sniedza gandrīz 400 slēposanas kūrorti visā Eiropā. Pētījuma ietvaros secināts, ka, rūpīgi salīdzinot cenas un pakalpojumu sastāvu, var ietaupīt ievērojamus naudas resursus.

 

sweep 2011Pirms patērētāji noslēdz aizdevuma līgumu, ir nepieciešams saprast, kādas būs patiesās izmaksas un nepieciešams atvēlēt laiku pārdomām, it īpaši attiecībā uz ikmēneša patēriņa kredīta atmaksām. Patēriņa kredītlīgumu direktīvā ir norādīta informācija, ko nepieciešams iekļaut patēriņa kredītu reklāmās, kā arī nepieciešamība patērētājam nodrošināt 14 dienas pārdomām, kuru laikā tas var bez maksas atteikties no līguma. Pēc ES īstenotajiem pasākumiem, kas tika vērsti uz tīmekļa vietnēm, kas piedāvā patēriņa kredītus, šobrīd vairāk kā 3 no 4 tīmekļa vietnēm, kas tika pārbaudītas pirms gada, tagad darbojas saskaņā ar ES likumdošanu (salīdzinājumam – 2011. gada septembrī tikai 30% tīmekļa vietnes). Paredzēts, ka turpmākiem uzlabojumiem jānāk no valsts iestāžu darbībām, parādot labos piemērus.

 

trustUzticības zīmes mūsdienu strauji augošajā tiešsaistes tirdzniecībā ir viens no instrumentiem, lai palīdzētu patērētājam noteikt, cik droši ir uzticēties konkrētajam interneta veikalam. Tās tiek izvietotas interneta vietnē, kā elektronisks apzīmējums ar mērķi informēt, ka interneta veikals ievēro noteiktas prasības.

 

es pateretajsDaudziem patērētājiem joprojām rodas problēmas, veicot pārrobežu pirkumus internetā, to apliecina jaunākais Eiropas Patērētāju centru tīkla (ECC-Net) ziņojums. Pēdējo divu gadu laikā vairāk nekā pusē patērētāju sūdzību, kas saņemtas ECC-Net, kopā 31 000 sūdzību, ir tieši par problēmām, veicot pārrobežu pirkumu internetā.

 

courtPārrobežu darījumu meklēšana ir veids, kā patērētāji var atrast "visizdevīgākos piedāvājumus" ES iekšējā tirgū. Iepirkšanās internetā atvieglo šo darījumu pieejamību. Taču dažkārt kaut kas noiet greizi, un rodas problēmas ar precēm vai ar piegādi. Lai izvairītos no sarežģītas, dārgas un laikietilpīgas tiesvedības, Eiropas Savienība atvieglo strīdu risināšanu patērētājiem Eiropā, lai viņi varētu faktiski īstenot savas tiesības. Viens no risinājumiem, kas pieejams pārrobežu strīdu gadījumos, kad prasības apmērs nepārsniedz 2000 eiro, ir Eiropas procedūra maza apmēra prasībām. Tomēr jaunais, šodien publicētais Eiropas Patērētāju centru tīkla (ECC-NET) ziņojums liecina, ka šī lietotājiem draudzīgā procedūra, kas pieejama kopš 2009. gada 1. janvāra, tiek izmantota diezgan reti. Galvenais iemesls ir tas, ka tiesneši nav informēti par šo procedūru, un Komisija plāno aktīvi risināt šo problēmu.

 

datora ekransPatērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2012. gada 8 mēnešos saņēmis gandrīz četras reizes vairāk sūdzību, nekā iepriekšējā gadā saistībā ar interneta vidē iegādātām precēm, pakalpojumiem, kā arī ar internetu kā iepirkšanās kanālu. Vienlaicīgi arī interneta izpētes kompānijas SIA „GemiusLatvia”jaunākie dati liecina, ka .... Latvijas iedzīvotāji vismaz reizi gadā iepērkas, izmantojot interneta vidi. Lai novērstu situācijas, kad patērētāji saskaras ar problēmām, iepērkoties internetā, kā arī, lai izglītotu patērētājus par priekšrocībām un riskiem, iepērkoties internetā, PTAC un Eiropas patērētāju informēšanas centrs (ECC – Latvia) uzsāk patērētāju informēšanas kampaņu „Iepērkamies internetā!? Gudri un piesardzīgi!”.

 

lidmECC Germany, kas ir Eiropas patērētāju informēšanas centra (ECC – Latvia) kolēģi Vācijā, informē, ka otrdien, 28. augustā UFO arodbiedrība, kas pārstāv aviokompānijas vācu lidsabiedrības Lufthansa darbiniekus, informējusi, ka ar kompāniju nav panākta vienošanās par algu pieaugumu, tādēļ šodien, 31. augustā no plkst. 5.00 līdz 13.00 notiek plaša mēroga Lufthansa darbinieku streiks, kas nozīmētu masveida reisu atcelšanu un neērtības pasažieriem.

 

Sūdzību forma
consumer affairs logo
ptac logo

Prātīgais patērētājs