Eiropas Patērētāju
informēšanas centrs

Šī gada sākumā tika pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes regula, ar kuru tiek aizliegta nepamatota ģeogrāfiskā bloķēšana un citi diskriminācijas veidi iekšējā tirgū. Līdz regulas pieņemšanai, ģeogrāfiskās bloķēšanas prakses dēļ, tikai 15% eiropiešu varēja iegādāties preces no interneta veikaliem, kas atrodas citā ES valstī. Ģeogrāfiskās bloķēšanas regula šāda veida ierobežojumus atceļ, tādējādi novēršot šķēršļus, kas tiešsaistes klientiem liedz piekļūt precēm vai pakalpojumiem no citām dalībvalstīm.

Ģeogrāfiskās bloķēšanas regula nāk par labu gan patērētājiem, gan uzņēmumiem, jo ar to iespējams novērst patērētāju un uzņēmumu diskrimināciju, kas balstīta uz klienta valstspiederību, dzīvesvietu vai uzņēmējdarbības veikšanas vietu.

Nepamatotas ģeogrāfiskās bloķēšanas novēršana paplašinās iedzīvotāju izvēli, iepērkoties tiešsaistē, un būtiski veicinās e-komerciju. Patērētāji varēs izvēlēties labākos piedāvājumus iekšējā tirgū. "Ģeogrāfiskās bloķēšanas izbeigšana nozīmē plašāku izvēli, izdevīgākus piedāvājumus patērētājiem un vairāk iespēju uzņēmumiem," stāsta ministre Bulgārijas ES Padomes prezidentūras lietās Liljana Pavlova. Ģeogrāfiskās bloķēšanas aizliegums ir svarīgs digitālā vienotā tirgus stratēģijas elements. Pēc stāšanās spēkā ģeogrāfiskās bloķēšanas regula papildinās citus tādus ievērojamus sasniegumus kā mobilo tālruņu viesabonēšanas maksu atcelšana un pārrobežu pārnesamības ieviešana tiešsaistes abonementiem. Jāpiebilst, ka regulas darbības jomā vēl nav ietverti pakalpojumi, kuru galvenais elements ir nodrošināt piekļuvi ar autortiesībām aizsargātam saturam un tos izmantot, vai pārdot ar autortiesībām aizsargātus nemateriālus objektus, piemēram, mūzikas straumēšanas pakalpojumus, e-grāmatas, tiešsaistes spēles un programmatūru.

Patērētājiem ir noderīgi zināt, ka līdz ar regulas apstiprināšanu, tirgotājiem vairs nav tiesību diskriminēt klientus attiecībā uz vispārīgiem noteikumiem, tostarp cenām, trijos gadījumos:

  1. pārdod preces, kas tiek piegādātas uz dalībvalsti, uz kuru tirgotājs piedāvā piegādi, vai kas tiek saņemtas vietā, par kuru panākta vienošanās ar klientu;
  2. nodrošina elektroniski sniegtus pakalpojumus, tādus kā mākoņdatošanas pakalpojumi, datu uzglabāšanas pakalpojumi, tīmekļa mitināšana un ugunsmūra nodrošināšana;
  3. nodrošina pakalpojumus, kurus klients saņem valstī, kurā tirgotājs darbojas, tādus kā viesnīcas, sporta pasākumi, automašīnu noma vai mūzikas festivālu vai atpūtas parku ieejas biļetes.

Tirgotājiem vērts uzzināt, ka pretstatā diskriminācijai no cenas viedokļa - cenu diferenciācija netiks aizliegta, tā ka tirgotāji varēs brīvi piedāvāt atšķirīgus vispārīgos nosacījumus, tostarp cenas, un orientēties uz noteiktām klientu grupām konkrētās teritorijās. Turklāt tirgotājiem nebūs pienākuma piegādāt preces klientiem ārpus dalībvalsts, uz kuru tie piedāvā piegādi.

Eiropas Parlaments regulu, kuras mērķis ir izbeigt ģeogrāfisko bloķēšanu, apstiprināja 2018. gada 6. februārī, taču tā stāsies spēkā tikai gada pēdējo mēnešu laikā. Eiropadome vairākkārt ir uzsvērusi digitālā vienotā tirgus stratēģijas svarīgumu un aicinājusi ātrāk īstenot stratēģiju, kas ietver atlikušo šķēršļu likvidēšanu tiešsaistē pārdotu preču un pakalpojumu brīvai apritei, un novērst nepamatotu diskrimināciju ģeogrāfiskās atrašanās vietas dēļ.

 

Papildu informācija:

Santa Zarāne
Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļa
Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt., 67388622

Veiksmes stāsts
sdf
Nekvalitatīvs viesnīcas serviss
ES brīvais tirgus sniedz iespējas piekļūt milzīgam preču un pakalpojumu klāstam, kā arī...
Lasīt tālāk...
ECC Latvia KONKURSS!
sdf
Konkurss!
Ik mēnesi 3 prātīgākajiem patērētājiem, kas būs guvuši testā “ĀTRIE KREDĪTI” vislabākos rezultātus, tiks pasniegtas pārsteiguma balvas...
Lasīt tālāk...
LV 980x200
Sūdzību forma
consumer affairs logo
ptac logo

Prātīgais patērētājs